مجله علمی-پژوهشی-کاربردی یادگیری خود تنظیم و راهبردهای یادگیری-مطالعه در حیطه روانشناسی تربیتی شناختی

 یادگیری مادام العمر یکی از ضرورتهای زندگی متمدن امروز ماست. انسان متمدن بدون یادگیری قادر به ادامه زندگی مطلوب نیست. یادگیری در عمق زندگی انسان ریشه گرفته است. با ورود به عصر تکنولوژی (فن آوری) نیاز انسان به یادگیری از محدوده های آموزش و پرورش رسمی فراتر رفته است و ضرورت پذیرفتن مسئولیت یادگیری و رشد فردی برای آحاد جامعه یک امر غیر قابل انکار شده است. اگرچه آموزش و پرورش باید زمینه های رشد فردی و اجتماعی را تدارک ببیند، زندگی مدرن فراتر از توان نظامهای آموزشی و پرورشی توسعه یافته است.

امروزه شاهد تغییر مداوم در نحوه یادگیری کودکان هستیم و می بینیم که چالشهای درگیر کردن کودکان در یادگیری به طور تصاعدی افزایش یافته است. دانشآموزان ما نه تنها با صدها کانال تلویزیونی، رسانههای مستمر، بازیهای رایانهای بسیار پیچیده، و اطلاعات سریع درگیر هستند، بلکه از طریق رسانههای اجتماعی و پیامک نیز در تماس دائمی هستند. این تغییرات در دنیای ما مستم تغییراتی در نحوه آموزش ما شده است. ما باید درک کنیم که امروزه مربیان در رقابتی سخت با نیروهای جلب کننده توجه هستند که فرزندان ما هر روز و لحظه به لحظه با آنها روبرو می شوند.

کشورهای سراسر جهان شروع به تمرکز مجدد سیستم های آموزشی خود بر روی مهارت ها و نگرش هایی کرده اند که به موفقیت در دنیای به سرعت در حال تغییر ما کمک می کند. بیشتر مردم در مورد "مهارت های قرن بیست و یکم" صحبت می کنند و سعی می کنند راه هایی برای کمک به دانش آموزان در دنیایی که دائما در حال تغییر است پیدا کنند. وضعیت فعلی ما برای پدربزرگ و مادربزرگ های ما غیرقابل تصور بود. برای مثال، چه کسی میتوانست حتی یک دهه پیش تصور کند که دستگاههایی داشته باشیم که به ما امکان میدهد به اکثریت قریب به اتفاق اطلاعات جهان دسترسی داشته باشیم، خودروهایی که میتوانند برای ما ترمز کنند یا با منابع انرژی جایگزین کار کنند، یا ماشینهایی که به پزشکان و محققان اجازه میدهند مغز ما را اسکن کنند تا ببینند چگونه فکر می کنیم؟ ما اکنون چنین تحولاتی را بدیهی می دانیم، با این حال این پیشرفت ها قبل از وقوع به سختی آشکار بودند. ما در عصری از توسعه و پیشرفت بیسابقه زندگی میکنیم، و خوشبین بودن در مورد اینکه به کجا خواهیم رفت، آسان است. با این حال، آمادهسازی دانشآموزان برای دنیایی در 20 سال آینده منجر به یک مانع بزرگ میشود: پیشبینی اینکه جهان در 10 سال آینده چگونه خواهد بود، تقریباً غیرممکن است، چه برسد به 20 سال یا بیشتر. ما نمیتوانیم مشاغل فردا را پیشبینی کنیم (مثلاً حتی چند دهه پیش، کار در صنعت گوشیهای هوشمند بیمعنی بود)، نمیتوانیم فناوری آینده را پیشبینی کنیم، نمیتوانیم چیز زیادی را پیشبینی کنیم.  برای پیچیده تر شدن اوضاع، انتظار می رود دانشجویان امروزی کمتر صنعت محور باشند و در مورد انواع مشاغلی که به دنبال آن هستند انعطاف پذیرتر باشند. برخی برآوردها نشان می دهد که آنها هر چند سال یک بار - و اغلب چندین بار -  در طول زندگی خود شغل خود را تغییر می دهند. چگونه آنها را برای موفقیت در زندگی و محل کار در دنیایی که تنها چیز ثابت آن تغییر است، آماده کنیم؟

صرف نظر از زمینه ای که دانش آموزان امروزی روزی در آن کار خواهند کرد، تحقیقات نشان می دهد که مهارت های شناختی و خلاقیت به طور فزاینده ای برای موفقیت در محل کار و زندگی ضروری خواهد بود. بخشی مهم از این مهارت ها توانایی تنظیم تفکر و رفتار خود است. دانشآموزانی که مسئولیت یادگیری خود را بر عهده میگیرند، از استراتژیهای مطالعه بر اساس بهترین روش یادگیری استفاده میکنند، خود را به چالش میکشند و به دنبال مشکلاتی برای حل آن هستند، نه تنها احتمالاً یادگیرندههای مادام العمر خواهند بود، بلکه احتمالاً بزرگسالانی سازنده و شاد خواهند بود. به این ترتیب، خودتنظیمی یک مهارت اساسی قرن بیست و یکم است - اگر نه تنها مهارت اساسی برای موفقیت و رفاه آینده.

خود تنظیمی دریچه ای است برای نفوذ به اعماق یادگیری و استفاده از حداکثر زمان موجود و استعدادهای نهفته آدمی. یادگیری سیستماتیک و سنجیده برای رسیدن به اوج حیطه های تخصص با تعیین اهداف بلند مدت و کوتاه مدت و برنامه ریزی پیچیده برای بکار بردن روشها و راهبردهای یادگیری و عملکرد ممکن گردیده است. خود تنظیمی فراتر از یک ابزار یادگیری و عملکرد، با نظام درونی خود انسان در هم تنیده است و نوعی شیوه زندگی را به ارمغان آورده است. توانمندیهای این حیطه جدید به اندازه ای بوده است که متفکرین و دانشمندان به فکر تعریف جدیدی از یادگیری و محیط های نیرومند یادگیری برآمده اند.

نگاه عمیق به این حیطه از روانشناسی تربیتی حدود چهار دهه است که آغاز شده است و به پیشرفتهای چشمگیری دست یافته است. ت سازان و برنامه ریزان جوامع مختلف به ارزش نظری و عملی این حیطه آگاه گشته اند و در صدد آن هستند که آن را به عمل در آورند. حیطه راهبردهای یادگیری اگرچه ارتباط نزدیکی با حیطه خود تنظیمی دارد خود یک حیطه مستقل با تاریخچه جداگانه ای است که در زمینه یادگیری انسان و بخصوص یادگیری آموزشگاهی نقش بسزایی داشته است. شایان ذکر است که این حیطه هنوز در کشور ما کاملا شناخته شده نیست و در اوایل رشد خود است. درک مفهومی خود تنظیمی علاوه بر اثر آن در زمینه های پژوهشی، در زمینه های نظریه پردازی، و کاربردهای آموزشی و حرفه ای مهم و اساسی تلقی می شود.

 

عناوین اصلی

عناوین یادداشت‌ها

معرفی  روان تنظیم  در  LinkedIn 

محمود دلیر عبدی نیا

روانشناس تربیتی

از دانشگاه تهران

مربی راهبردهای یادگیری و مطالعه

آموزش یادگیری خود تنظیم

کارشناس مسائل آموزشی و تربیتی

مشاور خلاقیت

ravantanzim@gmail.com

09016310911


مجله علمی-پژوهشی-کاربردی روان تنظیم

ایجاد مدرسه ای امن و دلپذیر برای یادگیری - مجله روان تنظیم

مجله علمی-پژوهشی-کاربردی روان تنظیم

معلم؛ مرکز آموزش - مجله اینترنتی روان تنظیم

نقش تحقیق در کسب دانش حرفه ای معلم - مجله اینترنتی روان تنظیم

عاملیت انسانی: قلب فراشناخت - مجله اینترنتی روان تنظیم

روانشناسی مدرسه: روانشناس مدرسه کیست؟

فرآیندهای مشاوره در مدارس

یادگیری ,حیطه ,زندگی ,مهارت ,تغییر ,انسان ,راهبردهای یادگیری ,مجله علمی ,علمی پژوهشی ,برای موفقیت ,پژوهشی کاربردی ,علمی پژوهشی کاربردی
مشخصات
آخرین جستجو ها