دانش حرفه ای برای آموزش تخصصی ضروری است و انواع مختلف دانش حرفه ای را که برای متخصص شدن به آن نیاز داریم، بررسی کرده ایم (معلم؛ مرکز آموزش - مجله اینترنتی روان تنظیم). اما، این دانش از کجا سرچشمه می گیرد، چگونه انباشته می شود، و چگونه می توانیم آن را به دست آوریم؟ یک پاسخ تجربه است که گاهی اوقات دانش عملی نامیده می شود. برنامههای آموزش معلمان که به خوبی طراحی شدهاند به معلمان کمک میکنند با ادغام تجربیات عملی در مدارس با موضوعاتی که در کلاسهای خود مطالعه میکنند، سرآغاز دانش عملی را کسب کنند.
تحقیق، فرآیند جمعآوری سیستماتیک اطلاعات در تلاش برای پاسخگویی به سؤالات حرفهای، دومین منبع مهم دانش مورد نیاز برای آموزش تخصصی است. همه حرفه ها از تحقیقات برای هدایت عمل خود استفاده می کنند. به عنوان مثال، در تلاش برای پاسخ به این سوال "چگونه سوال معلم بر یادگیری دانش آموزان تاثیر می گذارد؟" محققان تعداد زیادی از مطالعات را انجام داده اند که تعداد و انواع سوالات معلمان و نحوه پرسیدن و توزیع آنها در بین دانش آموزان را بررسی کرده اند. تأثیر پرسش از معلم بر یادگیری دانش آموزان بخشی از ادبیات حرفه ای روانشناسی تربیتی است. برای مثال شایسته است که معلمان به تحقیقاتی که میگوید چقدر مهم است که همه بچهها را به یک اندازه ممکن فراخوانی کنند توجه کنند. معلمان کهنه کار با به روز ماندن در تحقیقات جدید به رشد حرفه ای خود ادامه می دهند.
تحقیق در آموزش و پرورش به اشکال مختلفی وجود دارد که هر کدام به انواع مختلفی از سوالات پاسخ می دهد. انواع مختلف آن عبارتند از: تحقیقات کمّی (که شامل تحقیقات توصیفی، تحقیقات همبستگی و تحقیقات تجربی است)؛ تحقیقات کیفی؛ اقدام پژوهی؛ و تحقیقات مبتنی بر طرح. تحقیقات کمّی می تواند به صورت توصیفی، همبستگی یا تجربی صورت گیرد.
تحقیق توصیفی
تحقیق توصیفی از ابزارهایی مانند آزمون ها، نظرسنجی ها و مشاهدات برای توصیف وضعیت یا ویژگی های یک موقعیت یا پدیده استفاده می کند. به عنوان مثال، سوال "دانش آموزان ما چقدر یاد می گیرند؟" سوال مهمی است که همه مربیان با آن روبرو هستند. مربیان از تحقیق توصیفی برای سنجش اثربخشی برنامه های مختلف و مقایسه با کشورهای دیگر استفاده می کنند. نظرسنجیها، مانند نظرسنجی سالانه نیز همانند مشاهدات دست اول، از اشکال تحقیق توصیفی هستند. ژان پیاژه، پیشگام در مطالعه رشد شناختی، از مشاهدات سیستماتیک کودکان به عنوان تکنیک تحقیقاتی اولیه خود استفاده کرد. تحقیقات توصیفی اطلاعات ارزشمندی در مورد موضوعات مختلف مرتبط با آموزش ارائه می دهد، اما به ما اجازه نمی دهد رویدادهای آینده را پیش بینی کنیم و روابط را شناسایی نمی کند. یافتن روابط بین متغیرها ما را به تحقیق همبستگی سوق می دهد.
تحقیق همبستگی
تحقیق همبستگی فرآیند جستجوی روابط بین متغیرها است که محققین را قادر می سازد تا تغییرات یک متغیر را بر اساس تغییرات متغیر دیگر پیش بینی کنند. همبستگی یک رابطه مثبت یا منفی بین دو یا چند متغیر است. مهم است که به یاد داشته باشید که همبستگی به این معنی نیست که یک متغیر باعث دیگری می شود. بطور مثال غیبت و نمرات پایین همبستگی مثبت دارند. ولی غیبت به خودی خود باعث نمرات پایین نمی شود. در عوض، از دست دادن فرصت برای یادگیری، تکمیل نکردن تکالیف درسی و از دست دادن شانس تعامل با همسالان از دلایل احتمالی هستند. بسیاری از آنچه ما در مورد روابط بین آموزش و یادگیری می دانیم بر اساس تحقیقات همبستگی است.
تحقیقات تجربی
در حالی که تحقیقات همبستگی به دنبال روابط در موقعیتهای موجود است، مانند رابطه بین پرسش معلم و پیشرفت دانشآموز، تحقیقات تجربی به طور سیستماتیک متغیرها را در تلاش برای تعیین علت و معلول دستکاری میکند. برای نشان دادن این فرآیند، تصور کنید که محققان به طور تصادفی معلمان را به دو گروه اختصاص می دهند (تصادفی بودن برای اطمینان از قابل مقایسه بودن گروه ها مهم است). سپس محققان در یک گروه معلمان را آموزش میدهند تا از دانشآموزان خود به طور مساوی فراخوانی کنند، اما گروه دیگر هیچ آموزشی دریافت نمیکنند. اگر دانشآموزانی که توسط معلمان آموزش دیده آموزش داده میشوند سطوح بالاتری از پیشرفت را نسبت به دانشآموزان معلمان آموزش ندیده نشان دهند، محققان میتوانند نتیجه بگیرند که آموزش در توزیع عادلانه سؤالات باعث افزایش پیشرفت میشود.
تحقیقات کیفی
تحقیقات کمّی و به ویژه مطالعات تجربی می تواند پرهزینه باشد و انجام این تحقیق می تواند چالش برانگیز باشد. به عنوان مثال، مداخلات آموزشی اغلب وقت گیر هستند و دسترسی به کلاس های درس و معلمان ممکن است دشوار باشد. تحقیق کیفی، که تلاش میکند یک پدیده آموزشی پیچیده را با استفاده از دادههای غیر عددی، مانند کلمات و تصاویر توصیف کند، یک جایگزین است. تحقیقات کیفی بر مصاحبهها، یادداشتهای میدانی و سایر تکنیکهای توصیفی تکیه میکند و سپس به دنبال الگوها میگردد، همانطور که تحقیقات کمّی انجام میدهند. نتایج مطالعات کیفی، با این حال، در گزارشهای روایی با توضیحات دقیق از محیطها و شرکتکنندگان منتشر میشود، در حالی که مطالعات کمّی معمولاً به گزارشهایی با همبستگی و سایر تکنیکهای آماری منجر میشوند.
یک مطالعه کیفی کلاسیک تدریس، معلم سال اول، این ویژگی ها را نشان می دهد. هدف محقق این بود که از دیدگاه معلم توصیف کند که معلم سال اول بودن چگونه است. او یک سال را صرف مشاهده یک معلم هنرهای زبان سال اول راهنمایی، مصاحبه با او و جمعآوری آثاری مانند طرحهای درسی و تکالیف کرد. گزارشی واقع بینانه از پیروزی ها و مشکلاتی که یک معلم با آن مواجه شده بود از این مطالعه بیرون آمد. همانند سایر مطالعات کیفی، محقق ادعا نکرد که تجربه این معلم به تجربیات همه معلمان سال اول تعمیم داده شده است. در عوض، او به سادگی تلاش کرد تا تجربه یک معلم را تا حد امکان با جزئیات توصیف کند و سپس به خوانندگان اجازه دهد تا نتایج خود را در مورد تجربیات آن معلم اتخاذ کنند. هر یک از این اشکال تحقیق به دانش حرفه ای کمک می کند، معلمان متخصص دانش را درک می کنند و در کار خود با دانش آموزان به کار می برند.
اقدام پژوهی
هنگامی که تدریس می کنید و با کسب تجربه، در مورد تأثیرات اعمال خود بر یادگیری دانش آموزان سؤالاتی خواهید داشت. برخی ممکن است شامل موارد زیر باشد: چه مقدار تکلیف باید بدهم؟ آیا باید به طور سیستماتیک تکالیف را درجه بندی کنم، یا صرفاً بررسی کنم که آیا دانش آموزان آن را کامل کرده اند؟ هر چند وقت یکبار باید امتحانک بدهم؟ آیا نباید به دانش آموزانم وقت آزاد بدهم تا با همکلاسی های خود معاشرت کنند؟ مثالهای بسیار دیگری وجود دارد، و برای پاسخ به این سؤالها، میتوانید مطالعات خود را انجام دهید، که شکلهایی از اقدام پژوهی است. اقدام پژوهی تحقیقات کاربردی است که برای پاسخ به یک سؤال خاص مربوط به مدرسه یا کلاس درس طراحی شدهاند. می توانید از روش های کمّی یا کیفی استفاده کند. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید زمانی که در طول یک دوره نمرهدهی هر هفته یک امتحانک بدهید، و موفقیت دانشآموزان خود را با دوره نمرهدهی قبلی که فقط سه امتحانک برای 9 هفته دادهاید، مقایسه کنید. با این کار، اقدام پژوهی انجام می دهید. اگر به دقت سازماندهی و به طور سیستماتیک انجام شود، اقدام پژوهی می تواند در مجلات حرفه ای منتشر شود یا در کنفرانس ها ارائه شود، همانطور که توسط محققان حرفه ای انجام می شود. اگر این کار را انجام دهید، به مجموعه دانش حرفه ای که معلمان خبره دارند نیز کمک خواهید کرد.
تحقیقات مبتنی بر طراحی
تحقیق در آموزش و پرورش در طول سالها انتقادات قابلتوجهی را دریافت کرده است که عدم تأثیر آن بر روی فعالیت کلاس درس یکی از مهمترین آنها است. اینکه بسیاری از مربیان نمی توانند به یک خروجی تحقیق فکر کنند یا فقط به خروجی های بی اهمیت این عملی ترین و مهم ترین نتیجه تحقیق توجه می کنند، شگفت آور و ناامید کننده است. در پاسخ به این انتقادات، تحقیقات مبتنی بر طراحی تکامل یافته است. تحقیقات مبتنی بر طراحی علاوه بر هدف تأثیرگذاری بر تمرین کلاس درس، ویژگیهای زیر را نیز دارد: در یک زمینه دنیای واقعی، مانند کلاس درس انجام میشود؛ بر طراحی و آزمایش مداخلات آموزشی تمرکز دارد، که می تواند یک فعالیت یادگیری خاص، نوعی ارزیابی، نوآوری اداری (مانند شروع مدرسه دیرتر از صبح)، یا استفاده از نوعی فناوری و بسیاری دیگر باشد؛ از روش های ترکیبی مانند ترکیب روش های تجربی و کیفی استفاده می کند؛ شامل تکرارهای متعدد است، یعنی با هدف نزدیک شدن به یک هدف مورد نظر، فرآیند را تکرار می کند؛ نتیجه یک تکرار به عنوان نقطه شروع برای تکرار بعدی استفاده می شود؛ شامل مشارکت بین محققین و مربیان است؛ در نظر گرفته شده است که به نظریه کمک کند.
تحقیق مبتنی بر طراحی با اقدام پژوهی یکی نیست. هنگامی که اقدام پژوهی انجام می شود، مربی، مانند معلم یا مدیر، هم محقق و هم معلم است، در حالی که یک مطالعه مبتنی بر طراحی شامل مشارکت بین محققان و متخصصان است. مشارکت در یک مطالعه مبتنی بر طراحی تشخیص می دهد که معلمان معمولاً بیش از حد مشغول هستند و اغلب برای انجام تحقیقات دقیق آموزش ندیده اند. همچنین تشخیص می دهد که معلمانی که در دنیای واقعی کلاس های درس کار می کنند برای اعتبار یک مطالعه ضروری هستند. علاوه بر این، تحقیقات مبتنی بر طراحی به طور انحصاری بر روی یک نیاز محلی تمرکز نمی کند، همانطور که در مورد اقدام پژوهشی می شود. همانطور که در بالا دیدیم، همچنین تلاش میکند به نظریههایی کمک کند که در موقعیت های مختلف قابل اجرا هستند. از دیدگاه فردی که در برنامه آمادهسازی معلم شرکت میکند، تلاش تحقیقات مبتنی بر طراحی برای تأثیر عملی بر تمرین کلاس احتمالاً مهمترین ویژگی آن است. زمانی که تحقیقات موفق، مبتنی بر طراحی، پیشنهادهای ملموس و عملی را برای بهبود آموزش به ما ارائه میدهد.
تحقیق و توسعه نظریه
همانطور که در بحث تحقیق مبتنی بر طراحی دیدیم، کمک به نظریه یکی از اهداف آن است. مسلماً این هدف تمام تحقیقات است. با جمع شدن نتایج تحقیقات، الگوها ظاهر می شوند. به عنوان مثال، پس از مطالعات بسیاری، محققان به این نتیجه رسیدند که تفکر کودکان خردسال تحت سلطه ادراکات آنهاست. برای مثال، وقتی دانشآموزان کلاس اولی یک فنجان آب مع با کارتی در زیر آن میبینند، معمولاً توضیح میدهند که کارت نمیافتد زیرا آب به نحوی آن را در مقابل فنجان نگه میدارد. آنها روی آشکارترین جنبه ادراکی جسم – آب – تمرکز می کنند و فشار اتمسفر را نادیده می گیرند، دلیل واقعی ماندن کارت روی فنجان. بیانیه "تفکر کودکان خردسال تمایل دارد تحت سلطه ادراکات آنها باشد" الگویی است که در تعداد زیادی از مطالعات تحقیقاتی یافت می شود. برخی از نمونههای اضافی از الگوهای مبتنی بر تحقیق عبارتند از: رفتارهایی که در برخی مواقع پاداش داده میشوند، اما نه همه آنها، بیشتر از رفتارهایی که هر بار به آنها پاداش داده میشود، باقی میمانند؛ مردم تمایل دارند رفتارهایی را که در دیگران مشاهده می کنند تقلید کنند؛ مردم برای ایجاد نظم، تعادل و قابلیت پیش بینی در جهان تلاش می کنند.
همانطور که تحقیقات اضافی انجام می شود، الگوهای مرتبط پیدا می شود که به نوبه خود باعث ایجاد مطالعات بیشتر می شود. با انباشته شدن دانش، تئوری ها، مجموعه ای از الگوهای مرتبط که محققان برای توضیح و پیش بینی رویدادهای جهان استفاده می کنند، به تدریج ساخته می شوند. در دنیای روزمره ما، این اصطلاح بیشتر به کار می رود. به عنوان مثال، یک نفر در یک مکالمه نکته ای را بیان می کند، و نفر دوم پاسخ می دهد: "من یک نظریه در مورد آن دارم." در این مورد، شخص صرفاً توضیحی برای موضوع ارائه می دهد. در روانشناسی تربیتی، تئوری به جمع آوری نظام مندتر داده ها و شکل گیری الگوها در طول زمان اختصاص دارد. تئوری ها به سازماندهی یافته های پژوهشی کمک می کنند و می توانند راهنمایی های ارزشمندی برای آموزش ما ارائه دهند.
بیایید به یک مثال کوتاه نگاه کنیم. یک الگوی مبتنی بر تحقیق بیان میکند که «رفتارهای تقویتشده در فراوانی افزایش مییابند» و الگوی مرتبطی که قبلاً به آن اشاره کردیم نشان میدهد که رفتارهای تقویتشده متناوب طولانیتر از آنهایی که به طور مداوم تقویت میشوند باقی میمانند. علاوه بر این، تقویت بیش از حد در واقع می تواند اثربخشی آن را کاهش دهد. بنابراین، برای مثال، اگر دانشآموزان خود را به خاطر تلاشهایشان برای پاسخ دادن به سؤالات با تمجید از آنها تقویت کنید، احتمالاً تلاشهای خود را افزایش میدهند، اما اگر برای برخی از تلاشهایشان، اما نه همه آنها تحسین شوند (به طور متناوب تقویت شوند)، بیشتر ادامه خواهند داد. اگر بیش از حد آنها را تحسین کنید، ممکن است در واقع تلاش های خود را کاهش دهند. این الگوهای مرتبط بخشی از رفتارگرایی هستند، نظریه ای که تأثیرات خارجی بر رفتار را مطالعه می کند. تصویر ما، البته، تنها بخش کوچکی از نظریه کامل است.
ویژگی کلیدی هر نظریه، تعداد زیادی الگوهای مبتنی بر تحقیق است که در مجموعه ای منسجم از دانش ادغام شده اند. نظریه ها از دو جهت مهم مفید هستند. اول، آنها به ما اجازه میدهند رویدادهای کلاسهای درس و جهان را به طور کلی توضیح دهیم. نظریه رشد شناختی پیاژه، که شامل الگویی است که قبلاً به آن اشاره کردیم ("تفکر کودکان خردسال تمایل دارد تحت سلطه ادراکات آنها باشد")، به ما کمک می کند توضیح دهیم که چرا کودکان طوری فکر می کند که درمثال شیر فکر می کنند. کودکان وقتی می بینند که مقدار زیادی آب در لوله ای به آن اندازه جای می گیرد تعجب می کنند. ما میتوانیم این رفتار را با گفتن این که کودک فقط آب و شیر آب را میبیند توضیح دهیم، و چون تفکر او تحت سلطه ادراک او است - چیزی که میتواند ببیند - به این نتیجه میرسد که تمام آب در شیر آب است. به طور مشابه، با استفاده از تئوری رفتارگرایی، میتوانیم توضیح دهیم که چرا مردم در بازی با ماشینهای بازی پافشاری میکنند؛ که دلیل آن این است که آنها به طور متناوب تقویت میشوند.
تئوری ها همچنین به ما امکان پیش بینی رفتار و رویدادها را می دهند. به عنوان مثال، بر اساس رفتارگرایی، پیشبینی میکنیم که دانشآموزانی که بهطور دورهای نظرات مثبتی در مورد انشا دریافت میکنند، بیشتر از دانشآموزانی که اصلاً نظری دریافت نمیکنند یا دانشآموزانی که نظرات مثبت پراکنده دریافت میکنند، تلاش خواهند کرد. در هر دو مورد، نظریهها - نظریه رشد شناختی و نظریه رفتارگرایی - به ما کمک میکنند یادگیری و آموزش را بفهمیم و به ما اجازه میدهند رفتار دانشآموزانمان را توضیح داده و پیشبینی کنیم و اینکه چگونه اعمال ما بر یادگیری آنها تأثیر میگذارد. شما تئوری ها را مطالعه خواهید کرد، و راه هایی را که می توانید آنها را در تدریس خود به کار ببرید، مورد توجه قرار خواهید داد. این تئوری ها، همراه با حجم وسیعی از تحقیقات، دانش حرفه ای مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک معلم متخصص را تشکیل می دهند.
استفاده از مطالب ارائه شده در این پایگاه، صرفا با ذکر منبع آزاد می باشد.
مجله اینترنتی روان تنظیم
ایجاد مدرسه ای امن و دلپذیر برای یادگیری - مجله روان تنظیم
مجله علمی-پژوهشی-کاربردی روان تنظیم
معلم؛ مرکز آموزش - مجله اینترنتی روان تنظیم
نقش تحقیق در کسب دانش حرفه ای معلم - مجله اینترنتی روان تنظیم
عاملیت انسانی: قلب فراشناخت - مجله اینترنتی روان تنظیم
تحقیقات ,تحقیق ,دانش ,آموزش ,معلم ,معلمان ,عنوان مثال، ,دانش آموزان ,اقدام پژوهی ,تحقیقات مبتنی ,دانش حرفه ,تفکر کودکان خردسال ,کودکان خردسال تمایل ,اقدام پژوهی انجام ,برای آموزش تخصصی