درک مکانیسم های ذهنی آدمی در یادگیری تحصیلی: 
مدل پردازش اطلاعات

چکیده

فرض اساسی در نظریه پردازش اطلاعات این است که زندگی ذهنی انسان شامل ساختن و دستکاری بازنمایی های ذهنی است. دیدگاه پردازش اطلاعات پیامدهای مهمی برای آموزش دارد، از جمله پیامدهایی برای چگونگی بهبود آموزش در زمینه‌های موضوعی مانند خواندن، نوشتن و ریاضیات. تحقیقات و تئوری در مورد پردازش اطلاعات انسان به رابطه متقابل بین روانشناسی و آموزش اشاره می کند: عملکرد آموزشی زمانی می تواند بهبود یابد که درک نحوه عملکرد ذهن انسان آشکار شود. نظریه پردازش اطلاعات مطالعات و مداخلات مربوط به نحوه عملکرد دانش‌آموزان در انجام تکالیف تحصیلی را گسترش داده است. رویکرد پردازش اطلاعات با ارائه جایگزینی برای رفتارگرایی، امکان تولد دوباره روان‌شناسی شناختی را فراهم کرد؛ چارچوبی واحد برای تحقیقات و نظریه ایجاد کرد؛ نقش بازنمایی‌های ذهنی و فرآیندهای شناختی را برجسته کرد؛ و انتقال به سمت مطالعه شناخت در زمینه‌های معتبرتر را تقویت کرد. به طور کلی، رویکرد پردازش اطلاعات همچنان نقش سازنده ای در توسعه نظریه های مرتبط آموزشی در مورد نحوه عملکرد ذهن انسان ایفا می کند. به‌ویژه، دیدگاه سازنده‌گرایانه از یادگیرندگان به‌عنوان سازندگان معنا و مدل‌های ذهنی، مفهوم بالقوه قدرتمندی از شناخت انسانی ارائه می‌دهد.


مجله اینترنتی روان تنظیم (علمی-پژوهشی-کاربردی)

ایجاد مدرسه ای امن و دلپذیر برای یادگیری - مجله روان تنظیم

مجله علمی-پژوهشی-کاربردی روان تنظیم

معلم؛ مرکز آموزش - مجله اینترنتی روان تنظیم

نقش تحقیق در کسب دانش حرفه ای معلم - مجله اینترنتی روان تنظیم

عاملیت انسانی: قلب فراشناخت - مجله اینترنتی روان تنظیم

روانشناسی مدرسه: روانشناس مدرسه کیست؟

فرآیندهای مشاوره در مدارس

اطلاعات ,پردازش ,ذهنی ,عملکرد ,انسان ,نظریه ,پردازش اطلاعات ,نحوه عملکرد ,رویکرد پردازش ,نظریه پردازش ,ذهنی آدمی ,رویکرد پردازش اطلاعات ,نظریه پردازش اطلاعات
مشخصات
آخرین جستجو ها